Cinema i filosofia, comparatives

Sempre he trobat la filosofia apassionant i crec que la millor manera d’apropar-la és mitjançant elements audiovisuals. Sempre pots llegir els llibres dels autors, fins i tot els originals si tens prou domini de la llengua en què foren escrits o buscar traduccions fidedignes. Però crec que és molt més didàctic aprendre de la filosofia a través del cinema (també es podria proposar a través de la música, per exemple, d’Also sprach Zarathustra de Richard Strauss, però crec que a ple segle XXI el cinema, les pel·lícules, els vídeos són el mitjà més complet i dels més accessibles, qui més qui menys té VHS, DVD, Blu-ray a casa seva). 

Porto cert temps elaborant llistes i vinculant temàtiques filosòfiques amb pel·lícules

L’elaboració he decidit fer-la a través dels conceptes i autors que s’acostumen a estudiar al batxillerat

El que pretenc és poder ajudar a aquells estudiants que vulguin entendre o aprofundir en l’estudi, i a qualsevulla persona interessada en la filosofia. I a més a més també he afegit temàtiques més afins als meus coneixements de dret i política.

Abans que res, agrair la feina ja feta per Aula de Filosofia, en la seva secció de Cine (Directors; Ciència ficció; Documentals i Cine i psicologia); també a Boulesis amb la creació del seu primer concurs de filosofia i cinema, a Rafael Robles (Cine i filosofia), a Filoètica i al GrupIREF. Gran part d’aquesta recerca no hagués estat possible sense ells.

FILOSOFIA I CINEMA

[ÚLTIMA ACTUALITZACIÓ: 03/09/2012]

Filosofia grega

  • Pi, fe en el caos (1998) de Darren Aronofsky
  • La odisea (1997) d’Andrei Konchalovskiy
  • Ágora (2009) d’Alejandro Aménabar —basada en la vida de Hipàtia d’Alexandria—

Plató

  • Dark City (1998) d’Alex Proyas
  • La naranja mecánica (1971) de Stanley Kubrick —basada en una novel·la homònima de Anthony Burgess—:
    La tranquil·litzadora unitat platònicocristina de bé-veritat-bellesa ha desaparegut. 

MITE DE LA CAVERNA

  • La rosa púrpura del Cairo (1985) de Woody Allen:
    El director ens relata una nova manera de veure el mite de la caverna, on la caverna resulta ser una pantalla de cinema i el món intel·ligible la nostra realitat.
  • El Show de Truman (1998) de Peter Weir:
    Truman, com explica Plató en el seu mite, haurà de descobrir poc a poc el món intel·ligible i rebutja el món sensible.

APOLOGIA DE SÒCRATES

  • La milla verde (1999) de Frank Darabont:
    Els presoners són condemnats a mort fins a esperar la seva hora. Però no tots són culpables dels seus crims.
  • Socrates (1970) de Robert Rossilini

Aristòtil

  • La vida de David Gale (2003) de Alan Parke

René Descartes

  • Cartesius (1973) de Robert Rossilini

MEDITACIONS METAFÍSIQUES, MEDITACIÓ PRIMERA

  • Matrix (2000) dels germans Wachowski:
    Una moderna adaptació de les meditacions cartesianes. Dues realitats: El món que reiem que és real, Matrix (el món sensible) i el món intel·ligible (un món dessolat controlat per les màquines).
  • Abre los ojos (1997) d’Alejandro Aménabar:
    Apassionant film que narra els malsons del seu protagonista, ens hem de fiar dels sentits? ¿Somni o vígilia? ¿Realitat o malson?
  • Vanilla Sky (2001) de Cameron Crowe —remake d’Abre los ojos—:
    Apassionant film que narra els malsons del seu protagonista, ens hem de fiar dels sentits? ¿Somni o vígilia? ¿Realitat o malson?

RACIONALISME

  • Jonnhy cogió su fusil (1971) de Dalton Trumbo
  • Matrix (2000) dels germans Wachowski
    Una moderna adaptació de les meditacions cartesianes. Dues realitats: El món que reiem que és real, Matrix (el món sensible) i el món intel·ligible (un món dessolat controlat per les màquines). ¿Ens enganyen els sentits?
  • Abre los ojos (1997) d’Alejandro Aménabar:
    Apassionant film que narra els malsons del seu protagonista, ens hem de fiar dels sentits? ¿Ens enganyen els sentits? ¿Com sabem si estem en un somni?

David Hume

  • Blade Runner (1982) de Ridley Scott —basada en el llibre ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? de Philip K. Dick—
    David Hume va demostrar que hi ha l’evidència no empírica per l’existència de l’ésser com a substància metafísica. Això es vincula en el debat de si els androides (robots humanoides) són persones.

EMPIRISME

  • A propósito de Henry [Regarding Harry] (1991) de Mike Nichols
  • En el nombre de la rosa (1986) de Jean-Jacques Annaud —basada en l’homònima novel·la d’Umberto Eco—

Jean-Jacques Rousseau i la il·lustració

  • Las amistades peligrosas (1988) de Stepehn Frears
  • El último mohicano (1992) de Michael Mann
  • El enigma de Kaspar Hauser (1974) de Werner Herzog
  • Valmont (1989) de Milos Forman
  • La edad de la inocencia (1993) de Martin Scorsese
  • El pequeño salvaje (1969) de François Truffaut

Karl Marx i el marxisme

  • Las uvas de la ira (1940) de John Ford
  • Novecento (1976) de Berbardo Bertolucci
  • Germinal (1993) de Claude Berri
  • Amèlie (2001) de Jean-Pierre Jeunet:
    Amèlie és una parisenca que té una concepció particular de la vida i del que la fa feliç. Fixa’t en l’escena on li agrada contemplar els detalls i l’escena final.
  • Tiempos modernos (1936) de Charles Chaplin
  • Karl Marx (1977) de Robert Rossilini

Walter Benjamin

  • La última frontera (1992) de Manuel Cussó-Ferrer

Ludwig Wittgenstein

  • Wittgenstein (1993) de Derek Jarman

Friederich Nietzsche

  • La última noche de Boris Grushenko [Love and death] (1975) de Woody Allen
  • El ángel exterminador (1962) de Luis Buñuel
  • Viridiana (1961) de Luis Buñuel
  • El padrino (1972) de Francis Ford Coppola
  • Elephant (2003) de Gus Van Sant
  • Atraco perfecto [The killing] (1956) d’Alfred Hitchcock
  • El día que Nietzsche lloró (2007) de Pinchas Perry
  • El joven Törless (1966) de Volker Schlönder
  • Compulsión (1959) de Richard Fleischer
  • Más allá del bien y del mal [Oltre il bene e il male] (1977) de Liliana Cavani

EL SÚPERHOME

  • Sin perdón (1992) de Clint Eastwood
  • Apocalypse Now (1979) de Francis Ford Coppola —basada en una novel·la de El corazón de las tinieblas de Joseph Conrad—:
    Connectem aquesta pel·lícula amb l’autonomia de l’home superior i la creació d’uns valors.
  • La soga (1948) d’Alfred Hitchcock —basada en la obra teatral homònima de Patrick Hamilton—

Filosofia medieval

GUILLEM D’OCKHAM

Navalla d’Occam

  • En el nombre de la rosa (1986) de Jean-Jacques Annaud —basada en l’homònima novel·la d’Umberto Eco—
  • Los crímenes de Oxford (2008) d’Álex de la Iglesia
  • Contacto [Contact] (1997) de Robert Zemeckis

AGUSTÍ D’HIPONA

  • Agustín de Hipona [Agostini de Ippona] (1972) de Robert Rossilini

GALILEU GALILEI

  • Galileo (1968) de Liliana Cavani

BRUNO

  • Giordano Bruno (1973) de Giulano Montaldo

THOMaS MORE

  • Un hombre para la eternidad [A man for all seasons] (1966) de Fred Zinnemann

Blaise Pascal

  • Blaise Pascal (1971) de Robert Rossilini

ESPERANÇA MATEMÀTICA

  • Mi noche con Maud (1969) d’Éric Rohmer

Immanuel Kant

L’ÈTICA KANTIANA

  • Solo ante el peligro (1952) de Fred Zinneman
  • Adiós, pequeña, adiós (2007) de Ben Affleck

JUDICIS SINTÈTICS A PRIORI

  • Cuento de primavera (1990) d’Éric Rohmer

Política

  • El oficio de las armas (2001) de Ermanno Olmi
  • En tierra de nadie (2001) de Danis Tanovic
  • Black Hawk, derribado (2001) de Ridley Scott
  • La ventana indiscreta (1954) d’Alfred Hitchcock
  • Ocean’s Eleven (2001) de Steven Soderbergh
  • Hormigaz [Antz] (1998) de Eric Darnell i Tim Johnson
  • La invasión de los ladrones de cuerpos (1956) de Don Siegel
  • 1984 (1984) de Michael Radford —basada en la novel·la d’homònim nom de George Orwell—
  • El señor de las moscas (1963) de Peter Brook
  • Mad Max (1979) de George Miller
  • El escándalo de Larry Flint (1996) de Milos Forman
  • Regreso al futuro (1985) de Steven Spielberg
  • Matewan (1987) de John Sayles
  • Sal de la tierra (1953) de Herbert Bibermann
  • Norma Rae (1979) de Martin Ritt
  • Octubre (1927) de Sergei Eisenstein
  • Ghosts… of the civil dead (1988) de John HillCoat
  • Brazil (1985) de Terry Gilliam
  • Enemigo público (1998) de Tony Scott
  • La naranja mecánica (1971) de Stanley Kubrick —basada en una novel·la homònima de Anthony Burgess—
  • La chaqueta metálica (1987) de Stanley Kubrick

L’ESTAT

  • Bananas (1971) de Woody Allen
  • El dormilón (1973) de Woody Allen
  • El gran dictador (1940) de Charles Chaplin
  • Fresa y chocolate (1993) de Tomás Gutiérrez Alea i Juan Carlos Tabío
  • Andrei Rublev (1966) d’Andrei Tarkovsky —basada en fets reals—
  • Star Wars (1977-2005) de George Lucas
  • Bowling for Columbine (2002) de Michael Moore
  • Fahrenheit 9/11 (2004) de Michael Moore

CRÍTIQUES POLÍTIQUES

  • Los caballeros de la mesa cuadrada y sus locos seguidores [Monty Python and the Holy Grail] (1975) de Monty Python
  • Bowling for Columbine (2002) de Michael Moore:
    Crítica a la fàcil obtenció de les armes als EUA. A la por que generen els telenotícies, que ens provoca compres compulsives i haver-nos de protegir de perills que no hem viscut.
  • Fahrenheit 9/11 (2004) de Michael Moore
  • La ola (2008) de Dennis Gansel —basada en la novel·la La tercera ola de Morton Rhue—:
    Un professor d’un institut alemany decideix posar en marxar una autocràcia amb els seus alumnes. Un experiment sociològic que demostrarà que un Quart Reich es podria duu a terme. ¿No hem après res dels nostres errors?
  • Hacia rutas salvajes [Into the wild] (2007) de Sean Penn —basada en els fets reals que relata l’homònim llibre de Jon Krauer—:
    El protagonista d’aquest relat és un jove, que cansat que com es configura la societat, decideix viure amb llibertat. Amb la llibertat que et dóna no està vinculat als diners, ni a les lleis. En plena natura allunyat de la civilització.
  • V de Vendetta (2006) de James McTeigue —basada en una novel·la gràfica d’Alan Moore i David Lloyd—:
    Un justicier misteriós emmascarat s’alçà contra les pors i l’opressió de la societat anglesa, en un Londres distòpic, governat per un régim dictatorial ultraconservador i fascista. 

DISTOPIES

  • Fahrenheit 451 (1966) de François Truffaut —basada en l’homònima novel·la de Ray Bradbury—
  • Alphaville [Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution] (1965) de Jean-Luc Godard
  • Blade Runner (1982) de Ridley Scott —basada en el llibre ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? de Philip K. Dick—
    Els avenços tecnològics han fet que de les societats unes organitzacions tristes, les ciutats són més fosques i la gent viu en suburbis.
  • 1984 (1984) de Michael Radford —basada en la novel·la d’homònim nom de George Orwell—
  • V de Vendetta (2006) de James McTeigue —basada en una novel·la gràfica d’Alan Moore i David Lloyd—
  • Gattaca (1997) d’Andrew Niccol
  • Nunca me abandones (2010) de Mark Romanek —basada en l’homònim llibre de Kazuo Ishiguro—
  • La isla (2005) de Michael Bay
  • La naranja mecánica (1971) de Stanley Kubrick —basada en una novel·la homònima de Anthony Burgess—
  • Equilibrium (2002) de Kurt Wimmer
  • La carretera (2009) de John Hillcoat
  • Brasil [Brazil] (1985) de Terry Gilliam
  • Metrópolis (1927) de Fritz Lang
  • Metrópolis (2001) de Rintaro —basada en la pel·lícula alemanya homònima de Fritz Lang—
  • Stalker (1979) d’Andrei Tarkovsky —basada en la novel·la Picnic en el camino d’Arkadi y Borís Strugatski—
  • Sacrificio (1986) d’Andrei Tarkovsky
  • El castillo (1997) de Michael Haneke —basada en l’homònim llibre de Franz Kafka—

Filosofia del dret

  • El juicio de Núremberg [¿Vencedores o vencidos?] (1961) de Stanley Kramer —basada en fets reals—
  • Algunos hombres buenos (1992) de Rob Reiner
  • Philadelphia (1993) de Jonathan Demme
  • Anatomía de un asesinato (1959) de Otto Preminger

JUSTÍCIA

  • Valor de ley [True grif] (1969) de Henry Hathaway
  • Matar a un ruiseñor (1962) de Robert Mulligan —basada en l’homònim llibre de Harper Lee—
  • Los siete samurais (1954) d’Akira Kurosawa
    Un grup de samurais s’avindrà a defensar un poble només a canvi de menjar. L’honor del guerrer i un gran gest d’altruisme fan d’aquesta pel·lícula un gran film del gènere èpic, amb uns valors preciosos.
  • Los siete magníficos (1960) de John Sturges —inspirada en Los siete samurais d’Akira Kurosawa—

PENA DE MORT, CONDEMNES INJUSTES

  • Pena de muerte [Dead man walking] (1995) de Tim Robbins
  • Cadena perpetua [The shawshank redemption] (1994) de Frank Darabont
  • ¡Quiero vivir! (1958) de Robert Wise
  • A sangre fría (1967) de Richard Brooks
  • La milla verde (1999) de Frank Darabont

Epistemologia

  • La caja de música (1989) de Constatin Costa-Gavras
    Un judici ens durà a la recerca del saber, del coneixement, de l’obtenció de les proves per determinar la culpabilitat o la innocència d’un ancià hongarès resident als EUA. [Atents a la comparativa entre Eutifró (de Plató) i aquesta pel·lícula].
  • Abre los ojos (1997) d’Alejandro Aménabar:
    Apassionant film que narra els malsons del seu protagonista, ens hem de fiar dels sentits? ¿Somni o vígilia? ¿Realitat o malson? Com podem obtenir el coneixement si no sabem en quin estat estem? Com sabem què allò és “real”?
  • Matrix (2000) dels germans Wachowski
    Una moderna adaptació de les meditacions cartesianes. Dues realitats: El món que reiem que és real, Matrix (el món sensible) i el món intel·ligible (un món dessolat controlat per les màquines). Com s’aconsegueix el coneixement, davant d’aquests paranys?
  • El Show de Truman (1998) de Peter Weir
  • The Game (1997) de David Fincher
  • Dark City (1998) d’Alex Proyas
  • Dark Star (1972) de John Carpenter
  • La ventana indiscreta (1954) d’Alfred Hitchcock
  • Ciudadano Kane (1941) d’Orson Welles
  • Luz de mis ojos [Luce dei miei occhi] (2001) de Giuseppe Piccioni
  • Una mente maravillosa (2001) de Ron Howard —basada en fets reals—
  • El hombre que nunca estuvo allí (2001) de Joel Coen
  • La herencia del viento [Inherit the Wind] (1960) de Stanley Kramer
  • Agnes de Dios (1985) de Norman Jewison

Psicologia

  • Annie Hall (1977) de Woody Allen
  • Manhattan (1979) de Woody Allen
  • Hannah y sus hermanas (1986) de Woody Allen
  • Desmontando a Harry (1997) de Woody Allen
  • Un perro andaluz (1929) (versió sonora de 1960) de Luis Buñuel
  • La edad de oro (1930) de Luis Buñuel
  • Amadeus (1984) de Milos Forman
  • Marnie, la ladrona (1964) d’Alfred Hitchcock
  • El pequeño salvaje (1969) de François Truffaut:
    ¿És el llenguatge propi dels éssers humans? ¿Pot un humà que no ha estat criat entre humans adquirir la capacitat de la parla? ¿Se li pot ensenyar?
  • Match Point (2006) de Woody Allen —basada en el llibre Crim i càstig de Fiódor Dostoievski—
  • Solaris (1972) d’Andrei Tarkovsky —basada en l’homònima novel·la de Stanislaw Lem—
  • Sacrificio (1986) d’Andrei Tarkovsky
  • Maridos y mujeres (1992) de Woody Allen
  • Recuerdos [Stardust Memories] (1980) de Woody Allen
  • Amnesia [Memento] (2000) de Christopher Nolan
  • El muro [The wall] (1982) d’Alan Parker
  • Un viaje alucinante al fondo de la mente [Altered states] (1980) de Ken Russell
  • Nell (1994) de Michael Apted

INCONSCIENT

  • Alguien voló sobre el nido del cuco (1975) de Milos Forman —basada en l’homònim llibre de Ken Kensey—
  • Recuerda (1945) d’Alfred Hitchcock
  • Freud, pasión secreta (1962) de John Huston
  • Psicosis (1960) d’Alfred Hitchcock
  • La soga (1948) d’Alfred Hitchcock —basada en la obra teatral homònima de Patrick Hamilton—
  • Marnie, la ladrona (1964) d’Alfred Hitchcock
  • American Beauty (1999) de Sam Mendes

TRASTORNS MENTALS O PATOLOGIES

  • Cisne negro (2010) de Darren Aronofsky —remake de Perfect Blue—
    Una jove ballarina interpretarà els dos papers principals al Llac dels signes, però què li pot passar? Desdoblaments de personalitat? Paranoies?
  • Perfect Blue (1998) de Satoshi Kon
  • El imperio de los sentidos [Ai no korida] (1976) de Nagisa Oshima —basada en fets reals—
  • Una mente maravillosa (2001) de Ron Howard —basada en fets reals—
  • El imperio de la pasión [Ai no borei] (1978) de Nagisa Oshima
  • Liltih (1964) de Robert Rossen
  • En nombre de Caín [Raising Cain] (1992) de Brian De Palma
  • Réquiem por un sueño (2000) de Darren Aronofsky
  • Mr. Jones (1993) de Mike Figgis
  • Mejor… imposible (1997) de James L. Brooks

PSICOANÀLISI

  • Fresas salvajes (1957) d’Ingmar Bergman
  • Recuerda (1945) d’Alfred Hitchcock
  • Marnie, la ladrona (1964) d’Alfred Hitchcock
  • Mullholland Drive (2001) de David Lynch

Existencialisme

  • Salvaje (1954) de Laslo Bendek
  • Rebelde sin causa (1955) de Nicolas Ray
  • Easy Trider (1969) de Dennis Hopper
  • Hannah y sus hermanas (1983) de Woody Allen
  • Azul (1994) de Krysztof Kieslowski
  • El sentido de la vida (1983) de Monty Python
  • El cielo sobre Berlín (1987) de Wim Wenders
  • Dublineses [The dead] (1987) de John Huston

Perspectivisme

  • Rashômon (1950) d’Akira Kurosawa
  • Doce hombres sin piedad (1957) de Sidbey Lumet
  • La ventana indiscreta (1954) d’Alfred Hitchcock
  • Ciudadano Kane (1941) d’Orson Welles
  • El mundo de Sofia (1999) d’Erik Gustanov —basada en l’homònim llibre de Jostein Gaarder—

Sociologia/Antropologia

  • La ola (2008) de Dennis Gansel —basada en la novel·la La tercera ola de Morton Rhue—
  • Hacia rutas salvajes [Into the wild] (2007) de Sean Penn —basada en els fets reals que relata l’homònim llibre de Jon Krauer—
  • El pequeño salvaje (1969) de François Truffaut
    ¿És el llenguatge propi dels éssers humans? ¿Pot un humà que no ha estat criat entre humans adquirir la capacitat de la parla? ¿Se li pot ensenyar? ¿Es pot integrar en la societat francesa del segle passat, o ja ha esdevingut un animal amb instintis primitius? ¿Pot més la natura o la cultura?
  • Un viaje alucinante al fondo de la mente [Altered states] (1980) de Ken Russell
  • Nell (1994) de Michael Apted
  • Dersu Uzala (1974) d’Akira Kurosawa —basada en l’homònim llibre de Vladímir Arséniev—
  • En busca del fuego (1981) de Jean-Jacques Annaud
  • El último emperador (1987) de Berbado Bertolucci
  • Pequeño Buda (1993) de Bernardo Bertolucci

Llibertat o Repressió

  • El séptimo sello (1957) d’Ingmar Bergman
  • Alguien voló sobre el nido del cuco (1975) de Milos Forman —basada en l’homònim llibre de Ken Kensey—
  • Amadeus (1984) de Milos Forman
  • Fresa y chocolate (1993) de Tomás Gutiérrez Alea i Juan Carlos Tabío
  • El proceso (1962) d’Orson Welles —basada en l’homònim llibre de Franz Kafka—
  • Espartaco (1960) de Stanley Kubrick
  • Drugstore Cowboy (1989) de Gus Van Sant
  • Los cuatrocientos golpes (1959) de François Truffaut
  • El club de los poetas muertos (1989) de Peter Weir
  • Andrei Rublev (1966) d’Andrei Tarkovsky —basada en fets reals—
  • Sacrificio (1986) d’Andrei Tarkovsky

Ètica

  • Sueños de un seductor (1972) de Herbert Ross
  • Delitos y faltas (1989) de Woody Allen
  • Senderos de gloria (1957) de Stanley Kubrick
  • Teléfono rojo, ¿volamos hacia Moscú? [Dr. Strangelove or: How I learned to stop worrying and love the bomb] (1964) de Stanley Kubrick —basada en la novel·la Red Alert de Peter George
  • Fresa y chocolate (1993) de Tomás Gutiérrez Alea i Juan Carlos Tabío
  • Dersu Uzala (1974) d’Akira Kurosawa —basada en l’homònim llibre de Vladímir Arséniev—
  • Los sueños (1990) d’Akira Kurosawa
  • El rayo verde (1986) d’Éric Rohmer —basada en una novel·la homònima de Jules Verne—
  • Ciudadano Kane (1941) d’Orson Welles
  • El club de los poetas muertos (1989) de Peter Weir
  • Andrei Rublev (1966) d’Andrei Tarkovsky —basada en fets reals—
  • Sacrificio (1986) d’Andrei Tarkovsky
  • Los edukadores [Die fetten Jahre sind vorbei] (2004) de Hans Weingartner
  • Star Wars (1977-2005) de George Lucas
  • La pesadilla de Darwin (2005) de Hubert Sauper
  • Mar adentro (2004) d’Alejandro Aménabar —basada en fets reals—
  • El castillo (1997) de Michael Haneke —basada en l’homònim llibre de Franz Kafka—
  • Confuci (2010) de Hu Mei
  • La delgada línea roja (1998) de Terrence Malick
  • La lista de Schindler (1993) de Steven Spielberg
  • Rojo (1994) de Krisztof Kieslowski
  • Decálogo (1989) de Krisztof Kieslowski
  • Casablanca (1942) de Michael Curtiz
  • Fahrenheit 451 (1966) de François Truffaut —basada en l’homònima novel·la de Ray Bradbury—
  • Wall Street  (1987) d’Oliver Stone
  • Tierras de penumbra (1993) de Richard Attenborough
  • Hannah y sus hermanas (1983) de Woody Allen
  • Atrapado en el tiempo [Groundhoh Day] (1993) de Harold Ramis
  • La última noche de Boris Grushenko [Love and death] (1975) de Woody Allen
  • La Misión (1986) de Roland Joffé
  • El manantial de la doncella (1959) de Ingmar Bergman
  • Sólo ante el peligro [High Noon] (1952) de Fred Zinnemann
  • La naranja mecánica (1971) de Stanley Kubrick —basada en una novel·la homònima de Anthony Burgess—
  • Salvar al soldado Ryan (1998) de Steven Spielberg
  • My fair Lady (1964) de George Cukor
  • En el nombre del Padre (1993) de Jim Sheridan)
  • El dilema (The insider) de Michael Mann
  • Jekyll & Hyde (1989) de David Wickes
  • Competència desleal (2001) de Ettore Scola
  • La vida es bella (1998) de  Roberto Benign
  • Billy Eliot (2000) de Stephen Daldry
  • Las tortugas pueden volar (2004) de Bahman Ghobadi
  • La princesa Mononoke (1997) de Hayao Miyazaki
  • Nausicaä del Valle del Viento (1982) de Hayao Miyazaki

Ciència

  • Comedia sexual de una noche de verano (1982) de Woody Allen —basada en Sonrisas de una noche de verano d’Ingmar Bergman i La regla del juego de Jean Renoir—
  • Tiempos modernos (1936) de Charles Chaplin
  • 2001: Una odisea del espacio (1968) de Stanley Kubrick
  • Stalker (1979) d’Andrei Tarkovsky —basada en la novel·la Picnic en el camino d’Arkadi y Borís Strugatski—
  • Pi, fe en el caos (1998) de Darren Aronofsky
  • Doce monos (1995) de Terry Gilliam —inspirada en la pel·lícula La jetée de Chris Marker—
  • Blade Runner (1982) de Ridley Scott —basada en el llibre ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? de Philip K. Dick—
    El món que se’ns presenta té una tecnologia que encara no tenim: robots, cotxes voladors.
  • Star Wars (1977-2005) de George Lucas

EVOLUCIÓ

  • 2001: Una odisea del espacio (1968) de Stanley Kubrick
  • En busca del fuego (1981) de Jean-Jacques Annaud
  • El mono desnudo (2006) de Daniel Mellitz
  • La odisea de la especie (2003) de Jacques Malaterre
  • El pequeño salvaje (1969) de François Truffaut:
    Un enfrontament entre la natura i la cultura. ¿Pot un ésser humà esdevenir un animal si ha estat privat de l’interacció humana? ¿Pot aquest ésser cultivar les arts pròpies de l’homo sàpiens? 
  • Un viaje alucinante al fondo de la mente [Altered states] (1980) de Ken Russell
  • Nell (1994) de Michael Apted
  • La fuente de la vida [The fountain] (2006) de Darren Aronofsky

Religió i Déu

  • La pasión y la muerte de Juana de Arco (1928) de Carl Theodor Dreyer
  • Cartas a Dios [Oscar et la dame rose] (2009) d’Eric-Emmanuel Schmitt
  • Los diez mandamientos (1956) de Cecil B. DeMille
  • La pasión de Cristo (2004) de Mel Gibson
  • Mahoma, el mensajero de Allah (1976) de Moustapha Akkad
  • La vida de Brian (1979) de Terry Jones
  • Ben-Hur (1959) de William Wyler
  • Rey de reyes (1961) de Nicholas Ray
  • Decálogo (1989) de Krisztof Kieslowski
  • Hoy empieza todo (1999) de Bertrand Tavernier

HUMANISME CRISTIÀ

  • ¡Qué bello es vivir! [It’s a wonderful life] (1946) de Franz Capra

Pel·lícules amb filosofia

SOMNIS

  • Paprika (2006) de Satoshi Kon —basada en la homònima novel·la de Yasutaka Tsutsui—
  • Origen [Inception] (2009) de Christopher Nolan
  • Despertando a la vida [Waking Life] (2001) de Richard Linklater
  • Los sueños (1990) d’Akira Kurosawa

MULTICUTURALITAT

  • Los dientes del diablo (1959) de Nicholas Ray
  • Gran Torino (2008) de Clint Eastwood

ELS VALORS TRADICIONALS I LA MODERNITAT

  • Flores de equinoccio [Higanbana] (1952) de Yasujiro Ozu

AMOR I LA MORT

  • Mi vida sin mi (2002) de Isabel Coixet
  • Big Fish (2003) de Tim Burton
  • Despedidas [Okuribito] (2008) de Yojiro Takita
  • El estudiante (2009) de Robert Girault

SENSE CLASSIFICACIÓ CONCRETA

  • El acorazado Potemkin (1928) de Sergei Eisenstein
  • Amarcord (1974) de Federico Fellini
  • La noche de la iguana (1964) de John Huston
  • Sed de mal (1958) d’Orson Welles
  • El espíritu de la colmena (1973) de Víctor Erice
  • El sur (1983) de Víctor Erice
  • Una noche en la ópera (1935) de Sam Wood
  • Un día en las carreras (1937) de Sam Wood
  • Nosferatu, el vampiro (1922) de F.W. Murnau
  • Fausto (1926) de F.W. Murnau
  • Amanecer (1927) de F.W. Murnau
  • American Graffiti (1973) de George Lucas:
    Ens parla sobre la vida d’un grup de joves als Estats Units. Com es senten desprotegits i tots els temors que tenen cap al futur.
  • Cómo ser John Malkovich (1999) de Spike Jonze
  • Forrest Gump (1994) de Robert Zemeckis
  • El gatopardo (1963) de Luchino Visconti
  • Pigmalión (1938) de Anthony Asquith i Leslie Howard
  • Hombre mirando al sudeste (1986) de Eliseo Subiela
  • El solista (2009) de Joe Wright
  • Interiores [Interiors] (1978) de Woody Allen
  • Zelig (1983) de Woody Allen
  • Misterioso asesinato en Manhattan (1993) de Woody Allen
  • El manantial de la doncella [Jungfrukälla] (1959) de Ingmar Bergman
  • Los comulgantes [Nattavardsgästerna] (1962) de Ingmar Bergman
  • Fanny y Alexander [Fanny och Alexander] (1982) de Ingmar Bergman
  • Dies Irae [Vredens Dag] (1943) de Carl Theodor Dreyer
  • Ordet [La palabra] (1955) de Carl Theodor Dreyer
  • Gertrud (1964) de Carl Theodor Dreyer
Anuncis

About - Àlex Agustí Polis -

Àlex Agustí Polis (Girona, 1991) Sóc blocaire, lletraferit, japonòfil empedernit i cinèfil encuriosit. Eclècticament esportista corredor i excel·lent gourmet.

2 pensaments sobre “Cinema i filosofia, comparatives

  1. Apocalypse Now i 2001 em semblen perfectes en l’apartat referent a Nietzsche, fins i tot la BSO de 2001 és una obra de Richard Strauss basada en un llibre de Nietzsche (Así habló Zarathrusta). Molt curiós que a la llista aparegui La Soga de Hitchcock! Realment, al començament de la pel·lícula els protagonistes tenen un gran diàleg sobre Nietzsche, molt interessant!

    Per l’ètica, en canvi, tot i que apareix però no l’has destacada, Delitos y Faltas sens dubte, els diàlegs de Woody Allen realment són molt filosòfics intentant demostrar o desmentir uns valors ètics suprems. No sent un gran fan de Woody Allen, Delitos y Faltas em fa rumiar molt.

    Em sorprèn moltíssim trobar-me Amadeus jajaja No li trobo el perfil filosòfic enlloc!

    Afegir-ne alguna em sembla molt complicat! En realitat, volia proposar Fresas Salvajes de Bergman però després l’he trobada! En aquests tipus de llistes sempre apareix El Séptimo Sello, però no acostuma a aparèixer mai Fresas Salvajes. Res més a afegir doncs! Unes llistes molt recomanables!

    1. Com ja dic a l’entrada no tota la llista és obra meva, de fet sempre se’n poden incloure de films i això de buscar l’aspecte filosòfic és molt subjectiu: pot ser que algunes pel·lis que a tu t’han despertat inquietuds a mi em deixin fred, per tant la percepció filosòfica de les pel·lícules pot no ser la mateixa.

      “La soga” connecta amb el pensament del súper-home de Nietzsche i amb els seus valors (a vegades tergiverssats pel nazisme).

      “Amadeus” no la he inclòs jo, però semblar ser que es pot vincular a la llibertat i a la psicologia (no te’n puc donar més pistes perquè no sóc jo qui ho afirmo, potser la propera vegada que la vegis la veuràs amb uns altres ulls).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s