El Hòbbit, un viatge frustrat

N’hi ha que es neguen a seguir el corrent

Patrick Rothfuss, existós novel·lista de fantasia i mons mítics de qui no he llegit mai res, ha escrit un comentari al seu perfil de facebook que sembla que donarà per parlar i per reflexionar sobre la literatura i el cinema:

No. No tinc cap mena d’interès en veure el nou Hòbbit.

Sí, ho dic seriosament. Si volgués veure una trilogia amb massa CGI, que fes de la meva infantesa un munt de merda; aniria a veure, una altra vegada, la primera pel·lícula. Tanmateix, podria encastar la meva cigala amb la porta del cotxe. No m’importa massa tot plegat.

Sé que se *suposa* que hauria de voler veure-la. És per això que s’han utilitzat cinquanta milions de dòlars en màrqueting. Se suposa que has de voler tot aquest tipus de coses. De totes maneres, continuo sense voler beure Bud Light, escoltar Justin Bieber, o conduir un Toyota Highlander. I molt menys vull veure “El Hòbbit”.

Sí, sóc molt conscient que sóc un rondinaire. Sóc un complet i maleït rondinaire. Sóc també un Luddista, un contradictori, i un iconoclasta.

Ara surt del meu jardí i emporta’t el teu maleït monopatí volador amb tu.

Escrit  per P.R. el dia de l’estrena d'”El Hòbbit” (14/12/12)
Traducció de l’anglès d’Àlex Agustí

Massa fotos de les entrades

Abans de llegir aquesta reflexió de Rothfuss m’he plantejat al Twitter si realment no n’estem fent un gra massa de la pel·lícula, atès que últimament tothom penja una foto de l’entrada del cinema, com donant fe que ja formen part de la secta i lloant les virtuts del seu amo i senyor (Jackson) i transmetent el missatge de l’Evangeli (Hòbbit). Fent broma he pregonant que per a mi el més interessant de l’entrada era el cost, com podria haver dit que era la sala o el lloc. I curiosament la gent que ha pagat per anar-la a veure m’ha dit que els havia sortit molt bé de preu. Per això he contestat de la següent manera:

La meva crítica no és cap al preu de l’entrada (tant de bo us la haguessin regalat), sinó cap a aquesta tendència social de seguir el ramat. Aquesta tendència d’idealitzar les coses, de divinitzar objectes tangibles, d’elevar a art tot el que a un gran nombre de persones agrada. Mentre que quan aquesta obra no tenia l’estatus de famós a ningú li importava una merda.

Jo sóc lector de Tolkien. És més, he llegit dues traduccions diferents d’El Hòbbit (de Francesc Parcerisas i Manuel Figueroa) i no descarto en un futur llegir-lo en anglès. Tota aquesta tendència al totemisme és el que no entenc! És una maleïda entrada, com també és una maleïda pel·lícula que fa que durant 169 min. no pensis en com d’indesitjable és la vida. És una distracció, un entreteniment, com també ho és veure un vídeo estúpid al Youtube.

En canvi, ningú fa una foto a la portada del llibre, o millor encara li escriu al difunt autor: Gràcies Tolkien, per obrir-me el món de l’imaginari i deixar-hi un preciós relat. No! Diem: gràcies Jackson, per mostrar-nos la teva caríssima interpretació d’un relat èpic.

Per això m’és bastant igual el preu de l’entrada. Mentre hi sigui representarà una banalització de l’art; dels records; dels sentiments; una elevació a màxima potència d’una cosa que, ras i curt, l’únic que fa és que deixis de pensar; introduint, per ella mateixa, la fantasia que és tant pròpia dels humans.

És aquest el veritable motiu. No són els calés. És el tracte que rep la fantasia el que m’irrita; i per descomptat, aquest fanatisme espontani fruit de l’estrena. Però tot això no cabia en 140 caràcters al Twitter.

És per tots aquests motius que per a mi El Hòbbit (la pel·lícula) no pot ser considerat, tal i com diu el subtítol de la pel·lícula un viatge inesperat sinó més aviat un viatge frustrat.

Anuncis

About - Àlex Agustí Polis -

Àlex Agustí Polis (Girona, 1991) Sóc blocaire, lletraferit, japonòfil empedernit i cinèfil encuriosit. Eclècticament esportista corredor i excel·lent gourmet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s