Ens volem vives (Mos volem viues), de Mireia Boya Busquet

Casualment avui, mentre llegia Lo Jornalet, diari en occità, m’he topat amb un article d’opinió de la candidata aranesa de la CUP, Mireia Boya, sobre la violència de gènere. Crec que avui és molt oportú fer-ne esment i per això en publico una traducció al català, molt rudimentària.

violencia

ENS VOLEM VIVES, de Mireia Boya

Cinquanta per cent de possibilitats de néixer nena o nen. Una loteria. Som el què som? O ens fan?

Diu una dona al carrer: “guaita quina nena més maca, guaita quin nen més preocupat. És força espavilat, ell, és força presumida, ella. Fes-me un petó que ets bonica i has de ser simpàtica. És igual si no vols, les nenes han de ser carinyoses. Avui t’has de posar un vestit, que les nenes n’han de portar. Ells que porten el que volen, que s’embruten molt tot jugant. Rosa. Blau no. No et lamentis si tracten com un drap brut al pati de l’escola, són coses de mainada, és un joc. No et lamentis si t’estiren dels cabells. Les nenes grans no ploren. Les nenes grans no criden. Les nenes grans escolten i callen. Que maca que és! Si et tracten malament és que et tenen enveja, que les altres nenes són molt geloses, és perquè ets molt intel·ligent, perquè ets la més maca, la més encantadora. Així és com cal que sigui. Ets més bonica amb aquest llacet que t’ha posat la mare. No siguis capriciosa. Fes el favor de no ser tant matussera quan jugues. Sembles un noiàs tot el dia amb el futbol. Aquells jocs no són per les nenes. Deixa de queixar-te. Juga amb les nines i les cuinetes, els camions i els videojocs no són per a tu. Les nenes estudien més. Les nenes són més educades, sempre tant calladetes elles. D’activitat extraescolar faràs dansa, la informàtica i l’esport són avorrits. Vols que et diguin que sembles un homenot? Balla. Faràs coreografies. Balla pel pare, se li cau la baba. Canta’m la cançó de moda. Reggaeton. Guaita que bé que es mou. Sembles un maniquí de la televisió. Què diu la cançó? Canta-la-hi al papà: «Hola bebe. Ya que contigo no
sirve la labia, y te crees muy sabia,
pero vas a caer, te lo digo mujer». Canten ells. Elles dansen. Poca roba.

“Tens nòvio? Vigila que ets jove, vigila que n’hi ha que se’n voldran aprofitar. Els nens sols pensen en una cosa. Els nens tenen els cervell entre les cames. Ja tens nòvio? Comences de pressa! Sempre amb els nens, tu. “Marimacho”. Guaita que és poc efeminada. No fas sinó escalfar-los, provocar-los. Ja li ho has menjat, m’han dit. Destral per a què et vingui a cercar. Així vestida sortiràs? Sembles una meuca. Vigila. Que t’acompanyin els teus amic. Si no vols que t’observin per què vas tan escotada? Et pintes la cara com una qualsevol. Si no volies que et toques, per què m’has provocat? No és no? Dieu ‘no’ quan voleu dir ‘sí’. Les dones sou complicades. Sols estàvem jugant, no et posis així. Què passa, tens la regla? Camina així per posar-me calent. Balla així per posar-me calent. M’observa així per posar-me calent. Són totes iguals. T’escalfen i després et deixen amb les ganes. Amb qui estaves? No m’has contestat el whatsapp. Sé que l’has llegit. Doble check blau. Per què no em respons? Amb qui et que no em respons? En tens un altre. Tots els homes són uns cornuts. Ets una puta. Va per aquella que és fàcil. L’amiga lletja i grassa segur que no te la pots fer. Ho necessita. Va calenta. Li pica la figa. Te’n vas al llit amb tots, porca. Amb aquest cul que se t’ha fotut, com vols lligar? Envia’m una fotografia de les que ja saps. Et vull gravar en vídeo, serà per a tu i per a mi. El nostre secret. Si em deixes ho ensenyaré a tothom, perquè vegin que ets una llorda. A aquella ja em li he fotut un clau. Encara no t’han desvirgat? Estreta. Lesbiana. Et faré una dona. Les ciències per a ells. Tu, mestra. Tu, esteticista. Si no vols res perquè t’acompanyo per casa. Dues en una nit. Mascle alfa. Dos en una nit. Puta.”

Ser mare. Massa jova. Massa vella. Se’t courà l’arròs. Et quedaràs soleta a vestir sants. No vols ser mare? No seràs completa. Et perdràs el més important i bonic de la vida d’una dona. Ets lesbiana. Les més madures són més fàcils ja que van desesperades. Vigila no les deixis embarassades, és el que cerquen. Vosaltres sí que ho teniu fàcil, amb ensenyar un pit tot és arreglat. Aquella que té els pits caiguts, sembla una vaca lletera. Aprima’t un xic que ve l’estiu. No mengis tant que se’t fica al cul. Calla que tu no en saps d’això. A aquesta li hem fotut un clau tots. És una meuca. Coi quin campió, amb dues al mateix temps. Quan vulgui me la faig. Com et torni a observar li clavo una plantofada. Avui surto i me’n porto una a casa. El preu de tres cubates. Si està borratxa millor, es deixa fer de tot. Tant de temps buscant-te i ara em dius que no vols res amb mi? Des que està amb ella ja no se li veu el pèl, l’ha lligat. Casat, cagat. Tu les cortines, jo el cotxe. M’ajuda de tant en tant a casa. S’han posat de moda les lesbianes. La societat els menja el cap. Massa llibertat, poc sacrifici. La família no la tries, et toca. Ara li toca a ella cuidar dels pares. La llibertat es paga.”

“Què has fet per dinar? Què has fet per sopar? Planxa’m les camises. Qui porta el pa a casa sóc jo. Les gràcies m’hauries de donar. Tu tot el dia amb l’escombra. Pesada. Així d’escotada sortiràs? Que ets una dona casada! A on m’has amagat la cartera. Sempre em canvies les coses de lloc. Surto amb els amics. Sense mi no surts. Estic cansat, fes a ver el sopar, no? Sempre tens mal de cap quan no en tens ganes. Calla que tinc mal de cap de sentir-te. Dones i homes no podem ser sols amics. Ambiciosa. Manipuladora. La política es cosa d’homes. Cal un home per tirar les coses endavant. Per collons! Quan parlem, el masculí ja inclou el femení, així m’ho han ensenyar a l’escola. Us queixeu per no res. Ells sempre pensen en el mateix. Ets tan seca perquè et falta un bon polvàs. Em busca i em trobarà. Ara veurà què és carda aquesta.

Encara no ha trobat un home com jo al llit. Ella la tracta bé, què més vols? La seva carrera no és important. Ell porta els diners. És una histèrica. No entens una broma. Deixa de plorar ja, coi! Ens manipulem amb la vostra plorera. Sembles una adolescent amb aquestes bajanades. No em diguis això davant els meus amics. Vas massa escotada si no hi sóc jo. Surts massa tard. Beus massa. Parles massa. Vigila la gent que parla de tu. No discuteixis amb mi en públic. La van violar? Alguna cosa devia fer. Provoquen. Es vesteixen com putes. Ho demanen a crits.

“Tu sense mi no series res. Tu sense mi no tindries res. T’estimo, petita. Alguns moment perdo els papers. Et vull protegir. T’estimo, no em deixis. Si em deixes no sé què fer. És una mala mare. Estic amb tu pels nens. Sacrifici. Mare coratge. Estic fart de les teves bajanades. Si em deixes faig una bestiesa. La igualtat ja existeix. Feminazis. Teniu el que voleu. Viviu com reines. Us baralleu entre vosaltres. Sou retorçades. La culpa és d’ella. Ara per qualsevol cosa t’acusen de maltracta. La custòdia de la mainada és sempre per elles. Se n’aprofiten. Li ho fan passar malament al pare. Ets una histèrica. Se m’ha escapat la mà. Perdona. T’estimo. És pel teu bé. Em tractes tant malament que em poso nerviós. De vegades no et suporto més. Perdona’m mil vegades. T’estimo. Que no em deixis, coi, o et mato. Torna. Sense mi no ets res. Torna o t’aniré a buscar. Si no tornes…”

Apareixem mortes sempre nosaltres. Ens maten sempre ells.
El 25 de novembre no festegem res. Demanem.
Ens volem vives.

Traducció de l’aranès al català per Àlex Agustí.
Original a: http://opinion.jornalet.com/mireia-boya-busquet/blog/1615/mos-volem-viues

Anuncis

About Àlex Agustí

Àlex Agustí (Girona, 1991) Sóc blocaire, lletraferit, japonòfil empedernit i cinèfil encuriosit. Eclècticament esportista corredor i excel·lent gourmet.

Deixa un comentari

